Vermijd fraude via telefoon, sms, e-mail, pop-up, hotspot! Deel 1
In deze blog brengen we jullie graag wat meer op de hoogte van phishing, vandaag starten we met de eerste, phishing via telefoon
Phishing is dus een vorm van fraude via internet of telefoon. Iemand probeert zich te laten doorgaan voor een medewerker van een bedrijf, en vraagt je om je persoonlijke gegevens (klantnummer, wachtwoord, enz.). Phishing kan gebeuren via mail, telefoon, pop-up, sms, vervalste websites of andere elektronische middelen.
Word je vaak opgebeld door een vreemd nummer of buitenlands nummer?
Een onbekende persoon neemt contact met je op en vraagt je een internationaal nummer of een betaalnummer te bellen. Oplichters gebruiken verschillende manieren om je naar betaalnummers of internationale nummers te laten bellen, waarvoor je dan moet betalen.
-
Bel nooit terug naar onbekende nummers
Beantwoord nooit oproepen van nummers die je niet kent, en zeker niet van buitenlandse nummers (bv. met landnummer +176, +88 of +372). Bel deze nummers ook absoluut niet terug. Vaak gaat het om frauduleuze betaalnummers met zeer hoge tarieven, waardoor je factuur enorm kan oplopen. - Blokkeer het nummer via je gsm
Op de meeste smartphones kun je contactpersonen en bekende of onbekende nummers blokkeren. De richtlijnen hiervoor staan in de handleiding van je toestel, of kom even bij ons langs.
- Laat je registreren op de “Bel mij niet meer”-lijst
Nooit meer gebeld worden voor commerciële doeleinden? Schrijf je gratis in voor de “bel-me-niet-meer”-lijst.
- Verander indien nodig van nummer
-> Controleer maandelijks je factuur voor extra kosten, ga er niet zomaar van uit dat je factuur €5 duurder is deze maand, maar check waar de extra kosten vandaan komen!
Een onbekend nummer laat de telefoon één keer overgaan en er wordt opgehangen.
Dit is een veelgebruikte techniek door oplichters (vaak vanuit het buitenland). Ze hopen zo dat je het nummer zal terugbellen. Vaak gaan achter deze nummers hele hoge tarieven schuil. Als je het slachtoffer bent van deze fraude, kunt je dit melden bij de Federale Overheidsdienst Economie.
Je wordt over de telefoon om persoonlijke informatie gevraagd
Neemt een persoon of organisatie contact met je op? Wees voorzichtig.
- Geef nooit persoonlijke informatie over de telefoon aan iemand die contact met je opneemt. Je hebt geen zekerheid dat hij is wie hij zegt dat hij is.
- Nooit overhaast handelen: fraudeurs willen dat je niet nadenkt. Neem bijvoorbeeld in geval van een onbetaalde rekening de tijd om zelf met een helder hoofd na te gaan door zelf contact op te nemen met de betrokken organisatie.
Vreemden beweren ten onrechte dat jij ze gebeld hebt
- Waarom? Fraudeurs hebben tijdens een telefoongesprek een nummer laten verschijnen dat niet van hen is maar van jou. Hun doel is hun slachtoffers gerust te stellen door een nationaal oproepnummer te laten verschijnen in plaats van een internationaal nummer dat argwaan zou wekken.
- Wat te doen? Je moet een klacht indienen op de website van de FOD Economie of de politie. Het zijn de gerechtelijke autoriteiten die het onderzoek kunnen voortzetten om te proberen de oplichters op te sporen.
Een computer helpdesk belt je
Oplichters doen zich voor als een werknemer van een computer ondersteuningsdienst. Zij beweren dat zij iets mis hebben gevonden met jouw computer en dat zij een dringende beveiligingsupdate moeten uitvoeren (vaak uit naam van Microsoft). Op die manier nemen zij vanop afstand de volledige controle over van jouw PC en installeren vervolgens malware, ransomware of keyloggers om jouw activiteiten op afstand te controleren.
Wat je moet doen?
Beantwoord nooit de oproepen van een helpdesk zonder zelf contact op te nemen. In geval van twijfel kun je altijd aangeven dat je zelf de helpdesk terugbelt. Als fraudeurs toegang hebben gekregen tot jouw computer, scan je computer dan met een antivirusprogramma, of meld het aan je IT-afdeling als je in een bedrijf werkt. Schrijf het nummer op dat je op je telefoonscherm zag, en dien dan klacht in bij je plaatselijke politie met het nummer.